Wizerunek firmy jest jednym z najistotniejszych działań, poza akcjami sprzedażowymi i marketingowymi jakie podejmuje przedsiębiorstwo komunikując się z otoczeniem. To właśnie wizerunek firmy może sprawić, że klienci będą chętniej wybierali jej produkty i przeciwnie zły PR może doprowadzić od odpływu klientów, a wraz z nimi środków finansowych. Ponadto podejmując działania wizerunkowe w określonym kierunku można przyciągnąć do firmy określony typ klientów. Na przykład: jeśli firma zacznie kreować się jako ekologiczne przedsiębiorstwo może tym samym przyciągnąć do siebie klientów zainteresowanych tematyką ochrony przyrody. Jak dbać o prestiż w firmie? Jak budować wizerunek przedsiębiorstwa, po którego produkty klienci będą chcieli sięgać w pierwszej kolejności? Nie ma jednej sprawdzonej metody działania pijarowe powinny bowiem przebiegać wielotorowo, a jest wiele elementów, z których firma może sobie nawet nie zdawać sprawy, a które mają wpływ na jej wizerunek.
Jednym z elementów, który wpływa na to jak firma jest postrzegana przez klientów jest jej identyfikacja wizualna. Identyfikacja ma trzy cele: po pierwsze powinna komunikować wartości, które są dla firmy najważniejsze. Po drugie: ma odróżniać firmę od konkurencji, tak by klienci nie mieli wątpliwości z czyich produktów czy usług korzystają. Po trzecia: ma być wyrazem estetyki przedsiębiorstwa. Na identyfikację wizualną składają się: logo firmy, kolory, którymi przedsiębiorstwo chce się posługiwać oraz siedziba firmy.
Logo to prosty znak graficzny, który powinien oddawać profil działalności firmy, nie powinien być zbyt skomplikowany i najlepiej jeśli jest utrzymany w kolorystyce, którą chce się posługiwać przedsiębiorstwo. Logo jest jak hasło reklamowe – powinno być proste, aby odbiorca mógł je łatwo zapamiętać, powinno odróżniać się od konkurencji, tak aby konsument nie miał wątpliwości z jaką firmą powinien kojarzyć ten znak. Dobrze też jeśli logo nawiązuje do branży, w której działa firma lub do wartości, które reprezentuje. Dobrym przykładem jest tutaj logo marki Mustang – każdy jednoznacznie kojarzy z tą marką galopującego konia – w tym przypadku logo ma być wyrazem tego, że samochody z tym znakiem są szybkie i piękne. Jest to też nawiązanie w pewnej mierze do indiańskich tradycji, co na amerykańskim rynku jest dobrze przyjmowane.
Kolorystyka także powinna być dostosowana do profilu działalności i wartości, które chce kreować firma. W zasadzie chodzi tutaj przede wszystkim o to, żeby klienci widząc zestawienia kolorów jednoznacznie kojarzyli je z marką. Przykład? Z jaką firmą kojarzą się czerwień i biel? Coca – Cola.
Siedziba firmy jest szczególnie ważna dla tych przedsiębiorstw, które spotykają się z klientami i kontrahentami na własnym gruncie. Ważne, by wystrój biura odpowiadał wartościom i wizerunkowi, który firma chce kreować. Są też elementy, które w każdym przedsiębiorstwie się sprawdzą, takie jak folia lcd na szyby w biurze. Co to jest? To nowoczesna i innowacyjna forma odcinania się od otoczenia. Folia do okien zbudowana z ciekłych kryształów może być przeźroczysta lub nieprzejrzysta niczym ściana działowa. Ktoś powie – po to są żaluzje. Właśnie – żaluzje to przeżytek, który informuje, że firma nie idzie z duchem czasu. Folia LCD to informacja dla klienta, że przedsiębiorstwo jest innowacyjne.
Artykuł powstał przy współpracy z https://sonte-poland.pl/