Na czym możemy zaoszczędzić w firmie?
Pierwsze miesiące prowadzenia własnej firmy mogą być naprawdę trudne. Niejednokrotnie może się zdarzyć, że zerowe przychody będziemy zestawiać ze sporymi kosztami, z jakimi wiąże się własna firma. Problemy finansowe dotykają jednak nie tylko świeżo upieczonych przedsiębiorców. Tak naprawdę, mogą się zdarzyć na każdym etapie prowadzenia biznesu- wówczas dobrze jest poszukać sensownych oszczędności.
Samodzielne prowadzenie księgowości
Prowadzenie rozliczeń jest jednym z pierwszych kosztów, jaki nas atakuje na starcie. Aby zaoszczędzić- możemy to robić samodzielnie. Oczywiście, powinniśmy się liczyć z tym, że będzie to od nas wymagało zaangażowania oraz dokładności. Szczególnie skomplikowane może się to wydawać osobom, które nigdy wcześniej nie miały do czynienia z księgowością i nagle zostaną wypuszczone na głęboką wodę. Wszystkiego można się jednak nauczyć, a na początku działalności firmy kwestia rozliczeń nie powinna być jeszcze aż tak bardzo skomplikowana.
Czy firmie zawsze potrzebne jest własne biuro?
Wynajem sporej przestrzeni biurowej kosztuje. Tak naprawdę wynajem każdej przestrzeni kosztuje. Dlatego dość dobrym sposobem na oszczędności w firmie może być współpraca z podwykonawcami, freelancerami lub też wynajmowanie wirtualnego biura. Jest to sposób na to, aby nie ponosić dość wysokich, miesięcznych kosztów stałych związanych z wynajmem, który miesięcznie w dużych miastach spokojnie może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Oczywiście, jest to strategia dla małych firm, będących dla dorobku, które nie zatrudniają wielu pracowników i które mogą sobie pozwolić na nieco bardziej mobilne rozwiązania. W przypadku dużych firm można natomiast rozważyć przeprowadzkę do lokalu o mniejszej powierzchni i o mniejszym czynszu, albo można pomyśleć o podzieleniu biura.
Oszczędzamy na rachunkach oraz wyposażeniu
Jeśli nie możemy zrezygnować z wynajmu przestrzeni biurowej- postarajmy się monitorować koszty związane z lokalem. Zawsze powinniśmy płacić rachunki na czas, aby nie tracić poprzez ewentualną zwłokę. Możemy też oszczędzać na energii elektrycznej monitorując zużycie na oświetlenie oraz na pracę komputerów czy innych urządzeń- czasem wystarczy już wymiana żarówek czy listew prądowych. Pewnym sposobem na oszczędności jest też kupowanie używanego sprzętu zamiast nowego. Być może nie będzie nam służył tak długo jak nowy, ale na pewno będzie o wiele tańszy.
Delegowanie zadań i optymalizacja czasu pracy
W podbramkowej sytuacji można też spojrzeć na optymalizację pracy osób zatrudnionych w firmie. Aby nie redukować zatrudnienia- możemy zdecydować się na zmniejszenie liczby godzin. Tutaj też po raz drugi pojawia się kwestia outsourcingu zadań innym firmom- często zdarza się, że jest to bardziej opłacalne od utrzymywania danego stanowiska w firmie. Pod lupę można też wziąć własny zakres obowiązków. Może jednak warto przejąć obowiązki jednego z pracowników, a pracując trochę ciężej zaoszczędzić lub przyjąć jedno zlecenie więcej?